Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym, organem gminy jest Burmistrz.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, burmistrz wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy okreœlone przepisami prawa.
Zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań burmistrza należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektów uchwał rady gminy,
2) określanie sposobu wykonywania uchwał,
3) gospodarowanie mieniem komunalnym,
4) wykonywanie budżetu,
5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
Zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, w realizacji zadań własnych gminy burmistrz podlega wyłącznie radzie gminy.
Zgodnie z art. 31 ustawy o samorządzie gminnym, burmistrz kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
Zgodnie z art. 33 ustawy o samorządzie gminnym,
burmistrz wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.
Organizację i zasady funkcjonowania urzędu gminy określa regulamin organizacyjny, nadany przez burmistrza w drodze zarządzenia.
Kierownikiem urzędu jest burmistrz.
Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy burmistrza lub sekretarzowi gminy.
Kierownik urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.